Ето и конкретният текст:
§6. Огнестрелно оръжие и боеприпаси
Уредбата на контрола над придобиването и притежаването на огнестрелно
оръжие представлява част от т.нар. компенсаторни мерки, придружаващи
осъществяването на свободното движение на лица между държавите-членки на ЕО и
ЕС. Основно значение в тази област имат някои разпоредби от Конвенцията за
прилагане на споразумението от Шенген, също както и няколко директиви на ЕС,
приети в рамките на хармонизация на законодателството във Вътрешния пазар.
В тази връзка от съществено значение в хода на подготовката за
присъединяване към Шенгенската система е транспонирането на Директива
91/477/ЕИО от 18 юни 1991 г. относно контрола на придобиването и притежаването на
оръжие, Директива 2007/23/ЕО относно пускането на пазара на пиротехнически и
изделия и Директива 93/15/ЕИО от 5 април 1993 г. за хармонизиране и на
разпоредбите, свързани с пускането на пазара и надзора на взривни вещества с
гражданско предназначение. При приемането на необходимата уредба, свързана с
контрола над придобиването и притежаването на огнестрелно оръжие, следва също да
се има предвид Директива 2008/51/ЕО от 21 май 2008 г., с която се внасят изменения и
допълнения в Директива 91/477/ЕИО.
В Директивата от 1991 г., изменена и допълнена с Директивата от 2008 година,
са предвидени основни правила относно придобиването, съхраняването и употребата
на оръжия и свързани с тях стоки, също както и относно трансфера на тези стоки от
една към друга държава-членка на ЕС. Закрепените във визираната нормативна уредба
правила следва да бъдат разглеждани като израз на преценката на европейския
законодател за общо необходимите достатъчни гаранции за съчетаване
либерализацията на търговските отношения и движението на хора в единния пазар,
който Съюзът представлява, с гарантирането на вътрешната сигурност и обществения
ред в държавите-членки на интеграционната система.
В българското законодателство контролът относно придобиването и
притежаването на оръжие е предмет на уредба в Закона за контрол над взривните
вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите, както и в подзаконови актове,
свързани с неговото прилагане. Присъединяването към ЕС и в частност,
присъединяването към Шенгенската система, налагат внасянето на необходимите
изменения в нормативната уредба, с оглед ефективното изпълнение на
съществуващото общо европейско законодателство.
В рамките на подготовката по присъединяване към Шенгенското пространство, с
оглед удовлетворяване на съществуващите изисквания в разглежданата област, са
предвидени две конкретни мерки: хармонизиране на българското законодателство с
приложимите европейски директиви и разработване и внедряване на единен
автоматизиран регистър за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и
боеприпасите. В тази връзка в началото на м. септември 2010 г. беше приет нов Закон
за контрола над взривните вещества, огнестрелните оръжия, боеприпасите и
пиротехническите изделия. В него са възпроизведени предвидените в съответните
европейски директиви основни изисквания, свързани с контрола над оръжията и
боеприпасите. Актът урежда необходимите разрешения относно установяването на
ред за маркировка и регистрация на оръжията и боеприпасите; ред на разрешаване и
регистрация за осъществяване дейност като оръжейник; ред на регистрация за
осъществяване дейност на оръжеен посредник; създаване на единен автоматизиран
регистър за контрол над оръжията и боеприпасите и поддържането на регистър от
субектите, регистрирани като оръжейници; ред на разрешаване придобиването и
притежаването на оръжие от лица, които имат основателна причини затова и не
представляват опасност за обществения ред и вътрешната сигурност; забрана на
оръжия с бойно предназначение и подчиняване на разрешителен режим на останалите
видове огнестрелно оръжие; ред на разрешаване и контрол транспортирането на
оръжия между държавите-членки; въвеждане на европейски паспорт за огнестрелно оръжие; въвеждането на облекчен ред за транспортиране на оръжие за лица – ловци или спортни стрелци.
Създаването на единен автоматизиран регистър за контрол над оръжията и
боеприпасите е изискване на европейското законодателство и следва да се разглежда
като централен елемент в осъществяването на ефективен контрол над придобиването
и притежаването на огнестрелно оръжие и боеприпаси. Според представената от МВР
информация, разработването на системата се намира в напреднала фаза. За основа е
избрана аналогичната холандска система, която следва да бъде пригодена в
съответствие със спецификата на режима в България.
В общ порядък може да се заключи, че Закон за контрол над взривните
вещества, огнестрелните оръжия, боеприпасите и пиротехническите изделия отразява
всички изрично предвидени в европейските уредба елементи на контрола над
оръжията и боеприпасите. Прави също така впечатление, че при предвидените на
европейско ниво възможности за по-строги изисквания от минимално установените,
всички те са изчерпателно използвани, за разлика от допуснатите възможности за по-
облекчен режим в определени хипотези. Така българската страна се ориентира към
установяването на по-рестриктивен режим на контрол над оръжията и боеприпасите.
Подобен подход по принцип се допуска от приложимата европейска уредба, в частност
това изрично се урежда в чл. 3 на Директива 91/477/ЕИО. Визираният текст обаче
следва да бъде тълкуван по посока на това, че той позволява на отделните държави-
членки да установяват едни или други по-строги правила по даден аспект на уредбата,
но едва ли има за предназначение да позволи изграждането на цялостно по-строг
режим по всички нейни аспекти. Възприемането на противния прочит крие риск от
лишаване на предвидения в Директивата режим от ефективно прилагане и в по-широк
план, би било свързано със създаването на широк кръг от задължения,
административни формалности и прекомерна бюрокрация за частните лица, които
биха затруднили в значителна степен реалното упражняване на свободно движение на
хора, стоки и услуги. Недвусмислено в тази посока говори и Докладът на Европейската
комисия до Европейския парламент и Съвета на ЕС относно прилагането на уредбата
през първите пет години след изтичане срока по транспонирането й, на който се
основава и Директивата от 2008 г., внасяща определени изменения в разглежданата
правна рамка2.
С оглед на това, удачно е да се обмисли възможността за бъдещо изменение на
някои от елементите на предвидената уредба, което от една страна да не поставя под
въпрос установените в европейската уредба минимални изисквания, а от друга – да
позволи оптимизиране на административните задължения и формалностите, които
уредбата установява по отношение на частните лица. В тази връзка, следва да бъде
обмислена възможността за обединяване на предвидените разрешителни режими за
придобиване, съхранение, носене и употреба на оръжие, особено предвид на това, че
Директива 91/477/EИО изрично навежда на подобно решение в чл. 7(3). Удачно е също
да се обмисли и възможността за опростяване на реда за разрешаване и контрол
транспортирането на оръжие, така че разрешаването и контрола над действията на
съответните частни лица да бъдат концентрирани в по-малко актове и действия на
администрацията.
|