Според мен една от най-рисковите дейности които извършват частните охранители е Охраната на ценни пратки и товари, т.н. ИНКАСО. Причината да е рискова е от една страна, стойноста на ценостите които се транспортират и от друга конвертируемоста им. Това са готови пари в кеш или скъпо струващи веши, произведения на изкуството, бижута.
От друга страна работата е изморителна и рутинна и създава предпоставки за грешки.
По отношение на комплексноста на подготовката при този вид дейност нивото трябва да е най-високо.
-перфектна физическа форма и издръжливост;
- професионални щофьорски умения за управление на всякакъв вид брониран и не брониран транспорт;
- ориентиране на местноста;
- специализирано обучение по стрелба с късо оръжие и гладкоцевни пушки;
- комуникации;
- наблюдение и контра наблюдение;
- способи за противодействие на засади;
- първа медицинска помощ при тежки наранявания и балистични рани
- др.
За съжаление все още се виждат екипи които подценяват опасностите и действуват не професионално и от друга страна ръководители които не инвестират в подготовката.
Представям на вниманието ви извадки от нормативните документи касаещи този вид охрана.
Чл. 9. (1) Охраната на ценни пратки и товари е дейност по защита на пари, ценни книжа, благородни метали, произведения на изкуството и други ценности, чието транспортиране задължително се осъществява с въоръжена охрана, специално оборудван транспорт, надеждна връзка и други технически и помощни средства за защита.
(2) Министърът на вътрешните работи определя с наредба реда за организиране на охраната при транспортирането на ценните пратки и товари по ал. 1.
Ето и някои ключови моменти от наредбата на МВР.
Чл. 9. (1) Ценните пратки и товари на стойност до 10 000 лв. се транспортират с автомобил, снабден с трайно прикрепена към конструкцията му метална каса или шкаф, и въоръжена охрана.
(2) Ценните пратки и товари на стойност от 10 000 до 30 000 лв. се транспортират с автомобили, които отговарят на следните технически изисквания:
1. в автомобила са обособени зони за шофьора и охраната, за материалноотговорните лица и сейф (товарно помещение);
2. вратите за шофьора, охраната и материалноотговорните лица са оборудвани с допълнителни устройства, изключващи възможността за отварянето им отвън;
3. автомобилът е снабден със специални отвори за стрелба;
4. стъклата на автомобилите са куршумоустойчиви без отделяне на отломки;
5. подът на автомобила, двигателят, охладителната система, резервоарът за горивото и акумулаторите са бронирани;
6. гумите на автомобила имат възможност за пробег минимум 30 км след пробиване;
7. в автомобила има средства за радиовръзка, разговорна уредба и климатична инсталация; пожарогасител, подвижна лампа или прожектор;
8. резервната гума е монтирана извън товарното помещение;
9. автомобилът е оборудван с допълнителни фарове за мъгла, огледала за обратно виждане, осигуряващи достатъчна видимост при движение на заден ход, и триточкови предпазни колани за всички седалки.
(3) Ценните пратки и товари на стойност над 30 000 лв. задължително се транспортират със специализирани бронирани автомобили.
|