СТАНОВИЩЕ
По предложения от ММС законопроект за физическото възпитание и спорта
Становището на Българска федерация по ловна стрелба е следното – като цяло проекта ще създаде следните проблеми
1. Във връзка с лицензирането на спортните федерации и спортни клубове се създават предпоставки за мигновено закриване на вече съществуващи спортове, някои които като стрелковите дисциплини скийт, трап и двоен трап са олимпийски спортове още от олимпиадата в Париж, проведена през 1900 г. Това е така, защото:
1.1. В параграфи 2 и 3 от Преходните разпоредби на проекта се предвижда прелицензиране на клубове и федерации в срок до една година от влизането на закона в сила. Прелицензирането ще се извършва по новите правила.
1.2. Новите правила, които директно ще доведат до закриване на за спортните клубове са следните:
- В чл.15, ал.2, т.1,2 и три е предвидена забрана за членство в друга федерация и забрана за свързаност на лицата, членове на управителния орган. Забраната за членство в друга федерация е пряко нарушение на прокламираната в чл.12 от Конституцията свобода на сдружаване. Има доста спортове, които са сходни по своята природа и се практикуват от едно лице едновременно например – бокс и кикбокс, джудо и Самбо, стрелба с гладкоцевно оръжие по панички /олимпийска дисциплина/ и динамична стрелба с гладкоцевно оръжие. Защо се ограничава свободата на сдружаване при положение, че даден клуб може да разкрие секции по различните направления и след като придобие членство в съответната федерация да развива едновременно няколко спорта, за които има интерес в съответния град? Забраната на членове на УС да са свързани лица буди само недоумение – например не може двама братя д абъдат членове на УС, не може съдружници в търговско дружество да бъдат членове на УС на спортен клуб. Предлагаме тези забрани да отпаднат.
- Изискването за треньорски кадри на граждански или трудов договор по чл.15, ал.1 т.3 от проекта. Това изискване не само не държи сметка за тежката ситуация на трудовия пазар в областта на треньорската професия в Република България, но и е в противоречие с редица европейски директиви и норми от вътрешното право:
- не тайна, че огромен брой спортни клубове изпитват проблеми с осигуряването на финансиране. Масово треньорите са зле платени, ако изобщо са платени. Това прави треньорската професия неатрактивна и все по-малък брой млади хора желаят да се посветят на тази професия. Дори изтъкнати треньори като Симеон Щерев напуснаха работа в България в търсене на адекватно възнаграждение за своя труд в чужбина. Същевременно огромния брой клубове са аматьорски, тоест спортовете се практикуват от лица, за които това не е основна професия. При това положение не е ясно защо се изисква треньора да е непременно заплатен като нает по граждански и трудов договор? На много места треньорите работят безвъзмездно и доброволно, защо се пречи на технята воля да помогнат да го има съответния спорт в даденото място?
- Може да се провери на електронен адрес на интернет страницата на НСА,
http://www.nsa.bg/bg/page,707 , че в приложение 2 към този документ по редица спортове не е предвиден въобще прием за учебната 2016 - 2017 г.; Следователно дори спортните клубове, които желаят да подготвят свои треньорски кадри във Висше учебно заведение не могат да го направят и ще им бъде отказано вписването в регистъра по чл.6 от проекта, съответните федерации също ще загубят лиценз след като нямат клубове. Същото е положението в спортните училища.;
- Тук възниква и друг проблем – нито спортните училища, нито НСА имат подготвени кадри, с които да отговорят на търсене по определени видове спортове, дори такова да се появи. Към настоящият момент е създадена такава ситуация – треньор на италианският национален отбор по олимпийската стрелкова дисциплина Албано Пера, подготвил десетки олимпийски шампиони за Италия, не може да бъде треньор в България. Той не може да държи приравнителни изпити в НСА, защото НСА не разполага с подготвени кадри, които да установят занинята на това лице и съотвествието им с изискванията за треньор по стрелба „трап”. Същевременно треньорската професия не е включена в списъка на регулираните професии на МС, съобразно Директива 2005/36/ЕО и Закона за признаване на професионални квалификации. Друг пример – легендата в голфа Тайгър Уудс не може да се възползва в Република България дори от процедурата по валидиране на валидиране на професионални знания, умения и компетентности, придобити чрез неформално обучение или самостоятелно учене, която процедура е предвидена в Закона за професионалното образование и обучение, като не може да се сдобие дори с квалификация „инструктор по голф”, защото нито едно спортно училище в страната няма такива кадри, които да извършат валидиране на неговите известни в целия свят знания и умения. Тези норми в проекта на ЗФВС са в пряко противоречие с принципите на европейския пазар на труда.
- Редица авторитетни международни спортни институции отдавна са създали свои треньорски академии и школи, които в годините назад са създали десетки изтъкнати треньорски кадри, които на свой ред са работили успешно за националните федерации и клубове, създавайки десетки шампиони. Тези хора могат да работят и работят в цяла Европа, само у нас не могат. Международните треньорските сертификати, издавани от тези центрове се признават в цяла Европа, само у нас не. Това е недопустимо от всяка гледна точка.
По този въпрос предлагаме:
В глава 12 от проекта изрично, да се предвиди че:
1. Треньорите могат да бъдат наемани от спортните клубове чрез безвъзмезден договор.
2. Заварените към момента на влизането на закона в сила треньорски кадри, работещи в клубовете по възмездно или безвъзмездно правоотношение запазват своята правоспособност.
3. Да се признае изрично правото на лица/граждани на държави членки на ЕС/, получили съответни треньорски сертификати от утвърдени международни треньорски школи и академии, да заемат треньорски длъжности в спортни клубове и спортни федерации по спортове, за които не е предвиден прием в НСА „Васил Левски”.
2. Огромен проблем ще създаде чл.20, ал.3 от проекта, който предвижда, че спортна федерация може да бъде само организация, която обединява не по-малко от 15 клуба, регистрирани в не по-малко от три административни области в страната.
2.1. Това е пряка пречка пред създаването на спорт въобще – за да се създаде спортна организация, често е необходим лиценз предварително – например в стрелковите спортове извън сега съществуващите. Това е така, защото за да се развие стрелкови спорт са нужни стрелци. Стрелците получават разрешение от съответния полицейски началник за носене и използване на огнестрелно оръжие за спортни цели САМО ако са членове на лицензирана спортна организация.
2.2. Какво би станало, ако временно една нормално лицензирана федерация остане с по-малко от 14 клуба по обективни причини? В закона е предвиден последващ контрол, макар и лицензията да е безсрочна. Това означава, че Министърът на спорта ще отнеме лицензията на федерацията и ще заличи от регистъра по чл.6 от проекта 14 спортни клуба.
2.3. За да се създаде нов спорт или да се въведе той на територията на страната е необходим дълъг път – не е възможно още преди да има федерация да има 15 клуба.
Предлагаме този текст да отпадне или поне да се прецизира така, щото да се избегнат посочените по-горе проблеми.
3. В чл.20, ал.4 от проекта предлагаме вместо използвания израз „публични средства” да се запише „средства от бюджета на ММС”. Не бива да се отнема възможността клубовете от по.малки федерации да кандидатстват за финансиране от общинските бюджети. Това ще им позволи да запазят развитието на своя спорт и да привличат и други населени места към създаване на клубове, докато достигнат нужната бройка от 20 за кандидастване за финансово подпомагане от бюджета на министерството.
4. В чл.36 от проекта е предвидено изискване за подходящи качества и опит на членовете на УС на спортна федерация, както и съответно образование. Този текст създава правна несигурност – кои са тези подходящи качества и образование, както и опит за членове на УС? Опитът, придобит при упражняване на професия в областта на спорта, на публичното управление, на публични или частни финанси, ИТ сектора подходящи ли са? Този текст създава предпоставки за недопустима държавна намеса в работите на едно свободно гражданско сдружение, регистрирано по ЗЮЛНЦ, където неговите членове би трябвало да са свободни в избора на лицата, които да управляват федерацията, респективно да носят отговорност за своя избор.
Предлагаме този текст да отпадне.
Подробно становище ще внесем официално в деловодството на министерството.