http://www.madogre.com/Interviews/Hate_the_AR15.htmПопаднах и един на друг вижда ми се на ниво - ...обективен е, а ако намерите неточности кажете ги:
http://arms.hit.bg/broi5/m16.htmШе цитирам некои неща:
"при бойна експлоатация М16а1 показва ред сериозни недостатъци. Те стават причина за създаването на специална комисия, назначена от конгреса на САЩ. След 5 месечни изследвания, проведени непосредствено във Виетнам, комисията стига до извод, че причините за това са недостатъчното обучение на войниците и лошата ежедневна поддръжка. Главната причина обаче е замяната на марката на барута в патроните IMR 4475 с WC 845, произведени през март 1964г.
Тогава на фирма Colt е разрешено да изпитва пушките с патрони с барут IMR, тъй като половината от произвежданите пушки не издържат заводските изпитания при стрелба с патрони с барут WC 846. Въпреки всичко армията във Виетнам продължава да бъде снабдявана с големи количества патрони с такъв барут, което комисията оценява като "престъпно".
М16 е разчетена за ранно отключване на затвора при налягане 700-800 кг/см2. При увеличен импулс на барутните газове отключването на затвора става при голямо налягане. Това води до заклинване на гилзата в патронника. Взаимодействието на остатъците от продуктите на горенето с влагата абсорбирана от въздуха, води до образуване на киселини, които предизвикват интензивна корозия на патронника. Това от своя страна води до надлъжно сцепване и заклинване на гилзите. Причината за неизвличане на гилзите е попадането на неизгорели частици барут и малки стружки от фланците на гилзите върху захващащите повърхности на изхвъргача. Повишеният импулс довежда до повишаване на темпа на стрелбата до 1000 изстрела/мин. при максимално допустима 850 изстрела/мин. Това става причина за неправилно подаване и неподаване на патрона.
Оказва се, че малокалибрените цеви (до 6мм) задържат кондензирани водни пари в канала на цевта, които при стрелба предизвикват повишаване на налягането на барутните газове до величини, достатъчни за разрушаване на цевта. Водата изтича ит канала на цевта, когато пушката се завърти с дулната част надолу. За избягване на попадането на влага в цевта, се препоръчва използването на дулни капачки. Това вече леко ме смути...
Заедно с това изпитанията показали изключително малък ресурс и много откази при работата на автоматиката.