Yank написа:
Във всички ръководства за стрелба се почертава, че "спусъка/изстрела трябва да те изненада" Добрият спусък трябва да бъде crisp (отчетлив според Google) или да не се влачи до безкрайност. Твоят контрол се свежда само до натискането.
Да! Така е!
Трябва да изненада, без съмнение!
Много точно казано, аз размишлявам само върху натиска и контролът върху самият натиск!
Това което поне аз отделям е, че от започване на натиск върху спусъка и възпроизвеждане на изстрел, се открояват две фази:
- натиск върху спусъка до крайна точка на отключване на пропадане
-самото пропадане за удар и възпроизвеждане на изстрела.
Това което аз коментирам се свежда до контрол върху първата фаза,
а това е движението на спусъка, под въздействието на пръста.
Аз не коментирам втората фаза, тази на спускането, което не е подчинено на персонално въздействие, а е по скоро механично и подчинено на физичните и механични закони.
Това, което аз размишлявам, е контролът върху натиска и поведението на пръста върху спусъка, до достигане на крайната точка на отделяне, без да коментирам следствието на самото отделяне.
За това и мисля, че този контрол е от значение защото:
Yank написа:
Всяко движение на тялото или част от тялото влияе на положението на пушката. Докато дърпаш тежкия спусък мускулите на ръката неименуемо мърдат пушката, колкото и малко да е. Например знаеш за издишването на въздуха и тогава да дръпнеш спусъка.
Казаното е абсолютно и според мен потвърждава идеята за контрол, като бих добавил също и ъгълът на натиск върху спусъка, //по оста ляв и дясен ягъл//,
както и степента на сила и острота на самият натиск върху спусъка, освен споменатият ъгъл.
Този натиск влияе пряко по вертикала и хоризонтала на цевната линия.
Всичкото това движение, е подчинено на контрол и ако не е, ....би било хаотично,
а ако е хаотично, ......не е подчинено на логика!
Ако не е подчинено на логика, то движението би било "спонтанно" или импулсивно,
но ако е така,.... то би липсвало обосновка и логическа последователност на процеса.
Пацо го нарича "инстинкт", но ако е така, как би било организирано в образователен процес???
Как бихме организирали един образователен и подчинен на логиката процес, ако той е подчинен на инстинкт или на пожелателни наклонения, както
"" трябва да бъде "" така
или
"" да не се влачи до "" онака.
Но, дори в този си вид коментарът на "" Във всички ръководства за стрелба се подчертава, че "спусъка""
коментират самата реакция на спусъка, което е втората фаза, подчинена на механика и физични закони.
А аз все пак размишлявам върху първата фаза - до отключването на пропадането, а по точно:
-контролът на пръста върху спусъка, до стигането на точката на пропадане.
Ако мога да аргументирам думите си със сравнения в музиката, натиск за въздействие се открояват поне 4 вида натиск със своята различност като резултат:
-Стакато
-Маркато
-Легато
-Спикато
Като бивш радист също мога да говоря за видове натиск и контрол върху точкуването....
а след това,
след него - натиска,
вече самото пропадане.... е изненадата за която говорим всички, както и в цитираните учебници.